zondag 23 oktober 2011

Ober, ober... er zit poep in mijn koffie !

Hier zijn we weer, nu vanuit Lovina in het noorden van Bali. We waren in Tulamben gebleven. De volgende ochtend zijn we vanuit het hotel naar het strand gelopen en hebben we vanuit daar gesnorkeld naar het wrak van de US Liberty, getorpedeerd door de Japanners in WOII. Omdat we vroeg waren hoefden we de zee maar te delen met een andere snorkelaar en een hoop duikers beneden ons. Het hele wrak is begroeid met koraal en er zwemmen honderden kleurrijke vissen. Ook kwamen we in school grote vissen terecht. Na het snorkelen hebben we nog even relaxed bij het hotel en zijn we vertrokken richting Lovina. In Lovina hebben we 's middags niks meer gedaan en zijn we 's avonds het centrummetje ingeweest om te eten. Vanmorgen zijn we vroeg opgestaan, om half 6, om om 6 uur dolfijnen te gaan spotten met een bootje. Het was leuk om de dieren te zien, maar er waren wel ongelofelijk veel bootjes in touw die achter de dolfijnen aanjaagden. Daarna zijn we de bergen ingegaan. We hebben drie (krater)meren bezocht en twee tempels. De bergen staan bekend om de lekkere aardbeien. We hebben dan ook geluncht bij 'Strawberry Stop'. Ons menu bestond uit aardbeien milkshake, aardbeiensap en ijs met, jawel, aardbeien. Onderweg kregen we de eerste pittige tropische bui op ons dakje. Meteen ontstonden er kleine modderstromen op de weg en later onderweg zagen we ook een paar kleine bomen op de weg. Bij Munduk zijn we gestopt bij een koffieplantage. Hier hebben we koffie luwak gedronken. Deze koffie wordt gemaakt van de mest van de Civetkat (die eet koffiebonen). Poepkoffie dus. Smaakte trouwens prima. Luwak koffie is heel zeldzaam en in de rest van de wereld heel erg duur. Voor Balinese begrippen is hij hier ook wel duur: 6 euro voor een pot. De rit vandaag was lang en bochtig, maar er waren ook weer schitterende rijstvelden onderweg. Net weer lekkere visjes gegeten in Lovina en nu slapen!

1. Hoi Ankie en Paul, mensen van het goede leven! wat geweldig om jullie reis door Bali te mogen volgen. Erg herkenbaar allemaal... Hebben jullie ook met zo'n traditionele boot dolfijnen gespot vanaf Lovina?! En weet je, zo'n brutale aap uit Ubud heeft destijds de zijspiegel van onze huurauto afgebroken haha! Geniet ervan, voor je 't weet ben je weer terug in de kou en op zoek naar je handschoenen, muts en sjaal. Liefs vanaf Ameland