maandag 28 oktober 2013

De laatste dagen!

De laatste ochtend in Shiduli sloten we wederom af met een game drive. We kwamen het dominante neushoorn-mannetje tegen en de buffels. Na het ontbijt vertrokken we voor poging twee van de Panorama-route. En nu hadden we meer geluk. Gods Window en The Pinnacle waren zichtbaar! Mooi om te zien wat de vorige keer verborgen zat achter een dikke muur van mist. We stopten in het plaatsje Graskop voor een lunch bij Harrie's Pancakes. Inderdaad ... een pannenkoekenrestaurant. Lekkere pannenkoeken, maar door de drukte wel een chaotische bedoening. Daarna zijn we doorgereden naar Schoemans Kloof, onze laatste overnachting voordat we terugvliegen. Dit hotel ligt gunstig, halverwege de route, langs de snelweg. We verwachtten er niet al teveel van, maar het was mooi. Aan de achterkant van het hotel, had je mooi uitzicht over de kloof en de tuinen. 's Avonds werd er een heerlijk culinair verantwoord, biologisch, dynamisch, huisgeteeld diner voorgeschoteld. De volgende ochtend hadden we de tijd omdat onze vlucht pas om 19.00u 's avonds vertrok. We hebben een korte wandeling gemaakt in de kloof, lekker op het terras gelezen en ook nog geluncht. Daarna met de auto naar het vliegveld gereden in een uurtje of drie. De vlucht was weer lang. De overstap in Dubai was wel boeiend omdat net (5.00u 's ochtends) de oproep voor het ochtendgebed werd gedaan. Iedereen, sjeiks, dames in burka's, afrikanen in kleurrijke gewaden, stortte ter aarde voor het gebed. Rond half 1 de volgende dag waren we weer op Schiphol en was onze reis definitief ten einde. Onze conclusie: een schitterend land met mooie natuur, mooie ruige kusten en schitterende dieren. Zeker voor natuurliefhebbers een aanrader.