vrijdag 4 oktober 2013

The Mother City

We zijn in Kaapstad! Gisteren kwamen we rond de middag aan na een lange vlucht met een stopover in Dubai op het ongoddelijke tijdstip van middagnacht tot 4 uur ’s nachts. Wie dat bedenkt? Maar gezegd moet worden… op Dubai was alles open, dus we hebben ons wel vermaakt met sjeiks en burka’s kijken en smoothies drinken. Aangekomen op Kaapstad International Airport werden we vriendelijk besnuffeld door een drugshond en mocht Paul dwars door het centrum van de stad weer even oefenen met links rijden in onze huurauto. We werden hartelijk ontvangen door de Nederlandse Maarten van Maartens Guesthouse in Fresnaye, een buitenwijk van Kaapstad. Gezien onze vermoeidheid hielden we het gisteren redelijk rustig. We hebben geluncht vlak bij het hotel, daarna zijn we naar Signal Hill gereden voor een mooi uitzicht over de stad en daarna naar het prachtige strand van Camps Bay waar we wat gewandeld hebben en op een terras wat gegeten. Hier maakten we kennis met de ‘illegale parkeerwachten’, voor 5 rand letten ze op je auto. Vervolgens terug naar het hotel waar we de klok rond hebben geslapen. We hadden het nodig… Vanochtend na het ontbijt hebben we de hop on-hop off bus genomen voor een ronde langs de highlights. Voor ons de allereerste keer in zo’n bus. Begon ’s ochtends al meteen goed, want de bus die we wilden nemen kwam niet opdagen waardoor we ruim een half uur moesten wachten. Maar toch wel handig… niet zelf rijden door de stad en niet hoeven te parkeren op de drukke stukken en in 1x een goed overzicht over de stad. Kaapstad is groot en ruim opgezet. We stapten uit bij het Waterfront, hier hebben we de havens bekeken en de scheepswerven. Ook bekeken we de gekleurde huisjes in de Maleise wijk Bo Kaap en de, eigenlijk best wel kleine, kathedraal. Daarnaast bezochten we gistermiddag de Kirstenbosch Botanische Tuinen. Erg mooi… de eerste voorjaarsbloemen waaronder de gigantische Protea’s begonnen te bloeien en het was heerlijk rustig. Jammer genoeg konden we de Tafelberg niet bezoeken. De wind was te hard, dus de kabelbaan was gesloten. Hopelijk lukt het nog… Vanavond hebben we op advies van Maarten heerlijk gegeten bij La Mouette op 15 min lopen van het hotel. Hier genoten we van een heerlijk 6 gangen menu met 5 bijpassende, uiteraard Zuid-Afrikaanse, wijnen. Heerlijk! Het enige nadeel dat ik werkelijk kan bedenken is dat 15 min steil bergop lopen met 5 wijn in je mik niet echt snel gaat… maar ik heb het gered. Morgen gaan we naar Kaap de Goede Hoop .. het meest zuidelijke puntje van Afrika. Groetjes uit het Zuiden!