woensdag 16 oktober 2013

Zululicious

Gisteren trokken we door Zululand van Umdhloti naar Bushlands. Onderweg bezochten we Eshowe, een Zuluplaats. Hier bekeken we een zgn cultural village, een soort openlucht museum. Er was een kapelletje van de eerste Noorse missionaris die ervoor verantwoordelijk is dat er een heel uniek mix van Zulu-cultuur en christelijk geloof is ontstaan. Ook is er een historisch museum in een oud fort van de Engelsen en een museum over Zulu-aardewerk. Hoewel kneuterig, erg leuk en informatief over de Zulu-cultuur, de oorlog met de engelsen en de Boerenoorlog. Hier ook lekker geluncht. Het gebied is wel erg anders dan het westen van Zuid-Afrika. Meer afrikaans, minder europees. Hier zien we voor het eerst de typische ronde hutjes met rieten daken. Ook zien we veel meer zwarte mensen (of minder witte). Daarnaast zijn er meer mensen die lopen (langs de snelweg bijvoorbeeld) en meer vee langs en op straat zoals we dat van Ethiopie kennen. Na het cultural village hebben we nog een korte wandeling gedaan in een bos nabij. Het pad zag er goed en simpel uit, dus ik dacht dat het wel kon op de birkenstokkies. Ik dacht er 5 min later al anders over, toen een groene slang ons pad kruiste. Ook zagen we gigantische duizendpoten op het pad. Wel een mooie wandeling met een uitkijktoren over de boomtoppen en het geluid van cicaden op de achtergrond. Het was nog best ver rijden naar Malala Lodge in de bush in de buurt van Hluhluwe. We hebben hier een huisje in de middle of nowhere. In het park bij de lodge leven o.a. impala, rode duiker, wildebeest en vervet aapjes. Vlakbij het restaurant en de leuke bar vinden we iedere dag het huis-wildebeest Steven. Steven is bang voor een andere wildebeest die soms langskomt en daarom zoekt hij bescherming van de mensen van de lodge. Er wordt hier heerlijk voor ons gekookt. Gisteren waren we de enige gasten en er werd voor een weeshuis aan eten opgediend. Vanochtend begonnen we om 10.00u met een boottocht vanuit St. Lucia over het St. Lucia-meer. Hier zagen we vanalles: heel veel nijlpaarden, waaronder een baby van 2 weken oud, krokodillen, twee adelaars (fish eagle) en heel mooi twee reuze ijsvogels (giant kingfisher). Na de boottocht hebben we even geluncht en daarna bezochten we met onze toyota corollo het isimangello game park. Een relatief klein park met wetlands, maar we hebben erg veel gezien. Ik ben een uitstekende ranger met mijn verrekijkertje, en Paul een excellente gamedriver. Naast het gebruikelijke spul, de impala’s, nyala, de rode duiker, de bushbuck, vervet apen, de zwijntjes (wart hogs), de zebra, de buffels, de wildebeest, de water buck, zagen we ook twee witte neushoorns, een hyena (wat volgens de man van het hotel alleen kan omdat het even slecht weer was en erg bewolkt) en langs de kust vier walvissen waaronder een kleintje. Dat gebeurt blijkbaar ook niet heel vaak. Het kleintje was aan het spelen, nog geen 50 m uit de kust. Ik zag zijn rugvin verschillende keren op het water slaan. Erg bijzonder, binnen 10 min waren ze weer weg. Andere Nederlands, die we op de boot hadden ontmoet, visten net achter ’t net. Net moesten we in het donker terugrijden naar de lodge. Niet echt een pretje. Sommige mensen vinden het bijv geen probeem om zonder licht langs de snelweg te fietsen (wij mogen 120 km/u), sommige auto’s hebben geen of nauwelijks licht, anderen verrekken het weer om het groot licht uit te zetten. We gaan maar proberen het in het donker rijden zoveel mogelijk te vermijden. Zo weer lekker eten, ik ruik bloemkool, en dan lekker slapen. We zijn moe!