zondag 2 november 2014

Halloween enzo ...

Gisteren zijn we ’s ochtends vroeg als eerst naar het memorial gegaan voor de slachtoffers van de terroristische aanval op 9 september 2001. Twee mooie watervallen met alle namen van alle mensen die zijn overleden op de plek zelf waar de twee torens stonden, maar ook de mensen in de vliegtuigen en de mensen in het Pentagon. Een indrukwekkende plek om even stil te staan bij al die mensen die dag om het leven zijn gekomen. Via Wall Street zijn we naar het water gelopen. Na een kop koffie hebben we de Staten Island Ferry naar Staten Island genomen. Deze gratis veerdienst is bekend bij toeristen omdat ie redelijk dicht langs het Vrijheidsbeeld vaart en een mooi uitzicht geeft op de skyline van New York. Dus we zijn naar Staten Island gevaren en meteen daarna weer terug… Na onze mini-cruise hebben we geluncht in een leuke Ierse tent. Allebei een reuze-hamburger met een lekker salade erbij. Daarna weer verder met onze wandeling naar en over de Brooklyn Bridge. Het was erg druk op de brug met wandelaars en fietsers. En ook best ver eigenlijk. Aan de Brooklyn kant zijn we er af gegaan en hebben we onszelf getrakteerd op een lekkere warme chocomel (het wordt iedere dag een paar graden kouder hier) met een grote marshmallow. Daarna in het park onder de brug door gelopen om wat kiekjes te schieten van de skyline van Manhattan. Via een hele sjieke buurt, Brooklyn Heights, waar allemaal verklede kindertjes aan het ‘trick or treaten’ waren (het was Halloween) naar het dichtstbijzijnde metrostation gelopen om terug naar ’t hotel te gaan. Eigenlijk waren we van plan om ’s avonds naar de grote Halloween-parade te gaan, maar het was koud en we waren moe. Dus als alternatief in het buurt van het hotel cocktails gedronken en tapas-hapjes gegeten. Er was een Halloween-feest aan de gang, dus nog wat leuke kostuums gespot. Daarna op de kamer de eerste Sex and the City film nog eens gezien waar onder andere ons restaurant van de donderdag nog voorbij kwam (het rehearsal dinner). Vanmorgen zijn we met de metro naar South Brooklyn gegaan. Als eerste stop een verzoeknummer van Paul: metrostation Hoyt Schemerhorn. Zegt jullie vast niks, maar hier is de videoclip van Bad van Michael Jackson opgenomen. Meemaken, bijzijn! Van hieruit hebben we een wandeling uit de Lonely Planet gedaan die ons eigenlijk nogal tegenviel. Een paar mooie straten met brownstone huizen, maar grotendeels lelijk, industrieel en verlopen. Dat het regende en koud was hielp ook niet erg. Ook was de beloofde vlooienmarkt niet present, wegens de regen was niemand (!) komen opdagen (normaal gesproken staan er zo’n 200 kraampjes). Wel hebben we onderweg bij een leuk afro-amerikaans soulfood restaurant gebruncht. We werden geserveerd door een nogal kleurrijk figuur met een matje, hoge hakken en roze sjaaltjes en grote sieraden omgeknoopt (een man trouwens). Gelet op alle foto’s is het restaurant populair bij veel afro-amerikaanse beroemdheden zoals Denzel Washington, Lenny Kravitz en zelfs Kanye… Omdat het er niet naar uitzag dat de regen ging stoppen, zijn we overgestapt naar een binnenactiviteit: het Guggenheim museum. Een iconisch rond wit gebouw met moderne kunst erin. Ik vond het wel een fijn museum, niet te groot en heel overzichtelijk… in anderhalf uur ben je er doorheen. We hadden kaartjes voor het observation deck op Rockefeller Center om 17.15u. Daarvoor moesten we nog anderhalf uur doden. Dit hebben gedaan met een drankje drinken en even winkelen. Toen met de lift omhoog naar de 67e verdieping en verder met de trap omhoog naar de 70e. Jammer genoeg werden we daar na 5 minuten alweer vanaf gekickt. Het bovenste deck werd gesloten ivm de extreme wind. Jammer… maar eraf waaien is ook niet zo leuk vooruitzicht. We hadden nog net op tijd een stelfie genomen. Maar het deck eronder was ook prima voor een mooi uitzicht op de stad. En ondanks het slechte weer werd het toch nog een mooie zonsondergang. Een ijskoude zonsondergang, dat wel. Na een uurtje kou lijden, even een drankje doen in een barretje. Een glas wijn kostte er 9 dollar, maar je kreeg er wel zo ongeveer een halve fles voor. Poehee… Net wat gegeten.